Meet Hans & Kristel: de masterminds achter elk ontwerp
Meet & greet Hans en Kristel: ons grafisch duo. Met een flinke dosis verbeeldingskracht en een vleugje originaliteit toveren ze elk wild idee om tot een prachtig ontwerp. Op een warme zomerdag schoven we met hen aan tafel voor een verfrissend drankje en een bruisend interview.
Dag Hans en Kristel! Hoe lang werken jullie al voor Papier Present?
Hans: “Ik werk ondertussen al 45 jaar voor Papier Present, dus dat kan al tellen!”
Kristel: “Ikzelf ben er in 2016 als tweede grafisch vormgever bijgekomen.”
Hoe zijn jullie bij Papier Present terechtgekomen?
Hans: “Ik ben hier beland via een vertegenwoordiger die ik kende. Hij vertelde dat Papier Present stilaan een grafische afdeling uit de grond wilde stampen en vroeg of ik geïnteresseerd was. Ze maakten toen vooral inpakpapier en alles werd nog met de hand getekend. Het was een ander tijdperk hè!”
Kristel: “Ik had al 20 jaar ervaring in de grafische sector en werkte op dat moment 13 jaar als werknemer in een ander bedrijf. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en bij Papier Present kon ik starten als freelancer designer. Het was een kans die ik met beide handen gegrepen heb, en daar ben ik nog altijd superblij om.”
"Het is natuurlijk heel leuk als je achteraf iemand op straat tegenkomt met een tas die jij hebt ontworpen! Ik heb zelf al een mooie collectie verzameld.”
Fijn om te horen! Kunnen jullie kort omschrijven wat jullie job precies inhoudt?
Kristel: “Onze taak bestaat vooral uit ontwerpen. De opdrachten die we krijgen van de vertegenwoordigers zijn heel afwisselend. Dat kan gaan van een eenvoudige verpakking met logo, tot een creatieve tas met beelden en illustraties. Wij zorgen ervoor dat alles juist wordt aangeleverd aan de drukker, zodat hij aan de slag kan. Het is natuurlijk heel leuk als je achteraf iemand op straat tegenkomt met een tas die jij hebt ontworpen! Ik heb zelf al een mooie collectie verzameld.”
Hans: “Onze job varieert inderdaad nogal: van creatief tot druktechnisch. Wanneer we ons creatief mogen uitleven, ontwerpen we iets voor de klant in een bepaalde stijl. Maar vaak is ons werk eerder druktechnisch. Dat wil zeggen dat het ontwerp al min of meer vastligt en enkel nog technisch gerealiseerd moet worden. Onze missie is dan om ervoor te zorgen dat de producent het zonder problemen kan drukken.”
Klinkt als een uitdagende job! Hebben jullie elk je eigen specialiteit?
Hans: “Mijn sterkte is dat ik alles onder de knie heb op druktechnisch vlak. Als er problemen zijn bij de fabriek, komen ze vaak bij mij terecht en meestal kan ik wel een oplossing vinden. Dan kan ik echt terugvallen op mijn jaren ervaring en expertise die ik heb opgebouwd.”
Kristel: “Dat klopt! Ik ken dan weer alles van onze digitale grafische programma’s. Hiermee werken we soms toch wel zotte ideeën uit. Dat is niet altijd evident en vraagt wat extra denkwerk.”
Kunnen jullie ons wat meer vertellen over jullie laatste ontwerpen?
Hans: “Even denken… Mijn laatste opdracht was voor het Belgisch koningshuis. Ze vroegen draagtassen met reliëfdruk. Grafisch gezien was het een relatief eenvoudig project, maar je ontwerpt niet elke dag voor het koningshuis natuurlijk. Dat blijft speciaal!”
Kristel: “Het laatste ontwerp dat ik gemaakt heb was voor de klant Shoetiek. Dat was een herbruikbare tas met bordeaux slangenprint op een rode non-woven ondergrond. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven!”
"Eentje die me echt bijgebleven is, is een ontwerp voor Schoenen Danneels in Brugge. Dat heb ik nog met een penseel getekend en ook het logo had ik zelf gemaakt."
Ik kan me voorstellen dat jullie al honderden ontwerpen uitgewerkt hebben. Wat is het tofste dat jullie tot nu toe hebben mogen maken?
Kristel: “Ik ben dol op de opdrachten voor Lucy Jane in Nieuwpoort. Dat is een klant waarvoor we elk jaar een unieke zomertas ontwerpen. We zoeken dan de gekste prints uit: een Barbie, een eenhoorn met vleugels, hondjes met een roze tutu aan… Superleuk! En in de winkel is het altijd een stormloop om zo'n tas te bemachtigen.”
Hans: “Ik vind het moeilijk om er eentje uit te kiezen, 45 jaar is een lange tijd natuurlijk… Maar eentje die me echt bijgebleven is, is een ontwerp voor Schoenen Danneels in Brugge. Dat heb ik nog met een penseel getekend en ook het logo had ik zelf gemaakt. Ik had veel vrijheid bij die opdracht en ik was echt tevreden met het resultaat. Ik vind het sowieso fijn als ik mijn eigen ding kan doen. Maar soms krijgen we ook een opdracht die technisch ingewikkeld is. Als we dat tot een goed einde kunnen brengen, geeft dat ook veel voldoening.”
Het mag wel wat onverwachter, wat grappiger. Als ik carte blanche krijg, probeer ik steeds een knipoog te verwerken in mijn ontwerp. Het moet niet altijd zo serieus zijn.”
Stel jullie even voor dat je een tas voor jezelf mocht ontwerpen, wat zou je dan kiezen?
Hans: “Ik hou van de strakke, papieren draagtas, omdat die heel veel mogelijkheden biedt qua beeldvorm. Voor mezelf zou ik een ontwerp maken met felle kleuren. Persoonlijk vind ik de meeste zaken in Vlaanderen te braaf. Het mag wel wat onverwachter, wat grappiger. Als ik carte blanche krijg, probeer ik steeds een knipoog te verwerken in mijn ontwerp. Het moet niet altijd zo serieus zijn.”
Kristel: “Mijn favoriet is de omkeerbare tas. De binnen- en buitenkant zijn dus verschillend qua materiaal of bedrukking. Die heeft het ook heel goed gedaan bij de klanten. Misschien moeten we eens iets proberen met kurk, dat kan misschien nog een nieuwe trend worden?”
Wij zijn alvast fan! Tijd om ons interview af te sluiten met een heerlijk zomerdrankje. Wat drinken jullie het liefst?
Hans: “Ken je brooddrank? Dat wordt gemaakt op basis van zuurdesembrood. Qua kleur lijkt het wat op pils, maar het is niet alcoholisch. De meeste mensen schrikken wat van de zure smaak, maar ik vind het lekker verfrissend, zeker bij deze warme temperaturen.”
Kristel: “Doe voor mij maar een frisse gin tonic.”